Thursday, September 18, 2008

Tonight, to feel alive, we try again

Sebelum-lebat okay.

i.

I have this uncle yang sangat pelik, dia suka panggil aku amoi. Kalau dia mai rumah ja, nampak batang hidung aku dia akan tersenyum besar dan mula panggil aku macam aku berusia 10 tahun. Dia akan lambai aku macam panggil budak dan kalau ada apa-apa dalam poket dia, dia hulurkan macam bait untuk budak kecil. Sometimes it will be RM 1, sometimes it will be a bunch of 5 cents, sometimes it would be used tissue.

"Lai, lai, Ah Moi arrr, long time no see, ni hau?"

"Haha, fine. Manade amoi. Sikit pun tak macam amoi ok."

"You're so amoi la, tak notice meh? Tengok muka, haa kan macam amoi." *sambil cubit pipi aku*

"Manade, tengok warna kulit sikit boleh? Mata orang besar lah~!" *besarkan lagi mata sambil betulkan spek dia takut dia tak nampak*

"Amoi ahhhh~"

"Okay dah cukup. Annoying ah. Serious plak."

*serious*

"Eh serious la ni. Awat? Takdak orang penah panggil hang amoi ka?"

O_o'

Biar behtik orang tua ni. Aku dah biasa dia panggil aku amoi, aku layankan saja, sebab aku anggap itu endearing term dia untuk aku. Tapi aku dengar tone and tengok muka dia, I see him konon-konon being serious.

"Eh hellooo orang lain tak buta mcm Uncle #5 kot, you look at your own wife and kids bleh? Depa tu ha muka cina habih."

"Hang tu, cara cam amoi. Comel pa, pesaipa hang tak suka sangat? Lagak hang, your mannerism, muka, rambut hang lagi."

"Tang mana weyh? Langsung tak. Dah ah, Uncle #5 ni merepek tak habeh, pi men jauh-jauh ah."

"Alalala amoi arr, lu jangan ah melajuk. Wa tatak tipu worr."

Bab cakap macam ni, Mama Setan and her elder brother memang sama je. Maybe because they grew up in Ipoh? Wa tatak tawu wor.

By this time aku dah confuse, ini masih lagi teasing just cos semua orang memang suka kenakan aku ke, dia ni memang tak betul?

"Sumpah ni?"

"Sumpah apa?"

"Swear you think I look like an amoi? Like for real, no joke?"

"La dak nih, betui la. Sumpah. Abeh selama ni panggil hang amoi watpa? You really don't think you have chinese looks ke?" *nada serious lagi* Kau memang hebat berlakon.

"Maybe bila gelak kadang-kadang sepet. Tu je. But definitely not enough to be labeled amoi."

"Something wrong with your eyes."

"Ek eh, Pourpres plak? Something wrong with YOUR eyes okay. Dah, perabih boreh je ckp ngan Uncle #5."

"Amoi garang nampak comel lahhhh."

"Argh!! Manade! MAK!!"

Ye, memang hobby of his to tease me. Not that aku ada masalah dengan orang Cina yang aku tak suka dipanggil amoi. It's cos IT IS SO obvious yang aku sikit pun tiada Chinese look .



ii.

Beberapa minggu yang lalu aku ke Spazio to get a haircut. Menjadi kakak mithali sekali-sekala dan melayan begging adik aku yang suruh aku bawa dia potong rambut dia yang dah macam haram.

"Lu mau macam mana?"

"Tamau pendek, just trim bagi balance, layered sket, depan ni maintain like this but shorter."

"Lu tamau highlight ka, straighten la mesti nice."

"No, I suka dia wavy, I tak suka straight and nipis tipu-tipu tu."

*senior stylist tu angkat-angkat dan usha rambut aku*

"Okay."

*snip snip snip snip snipsss later*

Hasilnya.

Macheeebaaaai.

He Chine-fied my hair. He fucking Chinesed me! He layered it sooo soooo thin at the back, he blowdried it straight. Dimanakah rambut singa ku yang bersepah-sepah itu? Argh! Now dah kembali wavy. Dan nasib baik la aku ni jenis tak suka pakai sikat rambut. Jarang-jarang sekali aku sikat. Aku kemaskan dengan tangan sahaja. Sekarang lagi lah. Mana pergi sikat pon tak tahu. Tapi annoyed tengok cermin rambut belakang sangat nipis, dan dengan sideswept bangs aku lagi lah. Aku bukan racist yeah. Cuma aku tak suka kalau rambut aku jadi sama straight dan nipis macam most Chinese girls punya hairstyle tu, dan kelihatan tajam macam boleh cucuk bebola sotong okay.


iii.

Then one day my uncle came one early morning. Aku turun salam, rambut serabai bangun tido. Aku serabaikan lagi so that tak nampak nipis sangat.

Aku nampak kelibat pakcik aku, tengah stretch pinggang di tepi kolam ikan. Dia nampak aku dan dia tersengih besar sambil menghulurkan tangannya.

"Ah moiii aahhh~"

-_-

"Yeee."

"Hehehe."

Aku tarik muka ala-ala nak fed up aku. "Ape?"

Dengan gediknya sambil senyum nakal dia bersuara, "Finally decided that you DO look like an amoi and got a haircut yang more sesuai eh?"

"..........."

*snicker snicker*

Damn yuhhhhhhh!!!

Selepas-dowh nipis ngoks

9 comments:

Sleep Monger

emmmm.. chinese look..

eh, lawa pe rambut. heh

iqanabeera

haha. i pun samaaa. rambut singa, originally straight.

penat dah asyik kena perm. ni lah namanya orang tak bersyukur. orang lain semua nak straight macam papan, i suka kembang2 :D

eryzal zainal

masibaiiiiii..hahaha
tu baru betol

penyelamat dunia

apa siak amoi, nubian ah baru best, pakai afro, har har har di har.

Anonymous

bile i baca dea potong cam chinese, i dah terpk ur uncle mesti ckp u cam amoi lagi..tgk btol..hahahaha.

Felicia F. Ramzi

amoi aaa..lu punya lambut manyak tantik ooo..lain kali aa, lu panggil lu punya uncle#5 itu apek..manyak cun

Pourpres~

double patties: langsung tak ok chinese look nya zero to nada. Tak kata rambut tak lawa pun. Haha thanx. :p

Rambut sentiasa lawa, konsep ja lari sket :))

iqanabeera: Haha, ur hair cute what. Flat straight is boring. I like mine exactly the way it is. Dia nak menggerbang, sila la. Wavy, wavy la. Kalau dah bukan straight I don't like it to be straighten dah.

eryzal zainal: puki tiaw la senang. :p

penyangak:tak boleh, muka aku bulat, nanti tak secomel sekarang. wakakakaka

polar bear:sentiasa. I rasa dia dah x ingat name sebenar i kot. :p

felicia:Haha, dia punya pusing2 cantik wor, tapi nipis sgt wor. Haha tiang kayu ah genit. Wa mau panggil uncle #5 Ane. Hahaha

eryzal zainal

hahahahhaha bodo.
ma chau hai lu stevenn...lolx

Pourpres~

hahaha bodo balek. hang hoy ar lu jeffrey!

Blogger template 'PurpleRush' by Ourblogtemplates.com 2008